30 May 2012

Inceputul lui 2012: Crestere pe piata asigurarilor si o noua atitudine fata de consumator

In primele trei luni ale anului 2012, piata romaneasca de asigurari a revenit pe un trend ascendent, marcand o crestere de putin peste 2 puncte procentuale (raportat la T1/2011). Acest rezultat pozitiv trebuie deocamdata privit intr-un mod precaut, in asteptarea rezultatelor pentru urmatoarele sase luni.

"Privim lucrurile cu optimism, dar este un optimism pastrat sub control, pentru ca revenirea este relativa. Spun acest lucru deoarece, in ultimii trei ani, piata a inregistrat un trend descendent, iar trimestrul 1 al anului in curs nu ne arata decat ca se creeaza premisele stabilizarii pietei si mai putin cele de crestere imediata" a declarat Cornel COCA-CONSTANTINESCU, Vicepresedinte, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), in cadrul emisiunii "Ora de risc" difuzate ieri de RFI.

De altfel, chiar daca piata si asiguratorii isi doresc o crestere, este necesar ca aceasta sa aiba loc intr-un context in care evolutia pietei sa fie fireasca si naturala, a continuat Vicepresedintele CSA.

In ceea ce priveste clasele mari de asigurari, in perioada 2009-2011, asigurarile generale au scazut, in timp ce asigurarile de viata au inregistrat cresteri. In primul trimestru al anului 2012, segmentul de asigurari generale a avut o contributie semnificativa la evolutia ascendenta a pietei de profil, acest sector de piata consemnand o majorare de 2,6%, pana la 405 mil. EUR. Totodata, asigurarile generale au generat 80,3% din totalul pietei de asigurari. De partea cealalta, rezultatele publicate de INSURANCE Profile indica, pentru segmentul de asigurari de viata, un volum total al subscrierilor de 99,3 mil. EUR, cu 0,5% mai mult decat in T1/2011.

Comentand raportul dintre cele doua mari segmente, Mihail TECAU, Presedinte Directorat, OMNIASIG, aminteste de perioada dinaintea crizei economice, cand cresterile inregistrate de asigurarile generale erau semnificative: "Daca vorbim de piata asigurarilor generale, stim foarte bine, boom-ul a fost in perioada 2006-2008, cand cresterea a fost destul de frumoasa, de doua cifre, si s-a bazat foarte mult pe relatia dintre asigurare si partea de creditare - vorbim aici de leasing si de creditarea de la banca. Recesiunea, in schimb, a adus pierderi pentru intreaga economie, nu numai pietei de asigurare, inclusiv creditarii si pietei de leasing."

"Consider ca piata de asigurari generale e mult mai vulnerabila la schimbarile de stare a economiei decat asigurarile de viata. Asigurarile de viata, care se intind pe perioade mai lungi de timp, au un singur risc - sa fie rascumparate in perioadele acestea de recesiune, fiindca tendinta oamenilor este sa-si stranga investitiile pe care le au sau sa le directioneze in alte zone cu profit mai bun. De aici vine aceasta diferenta si acest handicap pentru piata de asigurari generale in raport cu cele de viata", a subliniat Mihail TECAU.

Dincolo de trendul ascendent inregistrat de piata in momentul de fata, se poate distinge si o schimbare de atitudine a autoritatilor din domeniul asigurarilor in ceea ce priveste consumatorii, dupa cum observa Alexandru CIUNCAN, Secretar General, Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor (APPA):

"Ceea ce observam noi, Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor, este o schimbare de discurs, atat din partea operatorilor din piata, cat mai ales din partea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor. Am observat, in ultimul timp, nu numai o schimbare de atitudine, ci si lansarea unor noi proiecte care vizeaza protectia consumatorului in asigurari. Ma refer aici atat la infiintarea acelei linii telefonice speciale telverde, cat si la prezentarea unor informatii detaliate legate de petitiile si reclamatiile inaintate de catre clientii companiilor de asigurari."

La inceputul lunii aprilie, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a pus la dispozitia consumatorilor de asigurari linia telefonica de tipul telverde - Dialog CSA. Prin intermediul acestui serviciu, asiguratii beneficiaza de asistenta de specialitate in vederea formularii unei petitii pentru solutionarea pe cale amiabila a problemelor intervenite in relatia cu asiguratorii.

"Mi se pare importanta schimbarea de discurs. Piata va evolua, intr-o forma sau alta, fiind legata mai mult sau mai putin de ceea ce inseamna zona economica. Pana la urma, in calitate de client si consumator de asigurari, te intereseaza mai putin cum merge industria, atat timp cat serviciile de care beneficiezi si asigurarile pe care le ai iti folosesc cu adevarat in caz de dauna", a adaugat Alexandru CIUNCAN.

Sursa 1asig.ro

No comments:

Post a Comment